Ryttarens spänningar

Ridning är en väldigt krävande sport och dessutom väldigt påfrestande för kroppen. De flesta människor föds, lever och dör med ett roterat bäcken. När bäckenet är roterat så är även vår ryggrad roterad (skruvad typ). För mer studier i ämnet kan ni läsa denna artikel. Och även denna är intressant, länk.

När ryggraden är roterad så är det skadligaste man kan utsätta den för stötar underifrån…. Ni inser att vi ryttare ständigt befinner oss på ett föremål som ger oss just stötar underifrån?




Nedsutten trav bör därför undvikas så mycket det bara går. Dels för vår egen skull men även för vår hästs hälsas skull. Även han har en roterad ryggrad nämligen och även denna ryggrad mår dåligt av stötar, även om de inte kommer just underifrån.

Vi måste lära oss förstå att den enda gången vi behöver sitta ner i traven är när domaren tittar på och ska döma oss. I alla andra tillfällen är nedsutten trav något som ger både ryttaren och hästen skador. Lättridning och fältsits är en himla bra grej som jag önskar att fler skulle börja använda mer av.

I de flesta fall så är ju vi ryttare redan skadade eftersom livet med hästar inte bara innebär (skadlig) ridning utan även tungt och hårt stallarbete.

Detta gör att en ryttarkropp vanligtvis består av enorma spänningar. Man bör aldrig angripa spänningar med våld. Man bör dessutom tänka på att där man har ont, där sitter INTE problemet. Det onda får man oftast där kroppen gör för mycket eftersom något annat stälel på kroppen ”sitter fast” och därmed gör för lite. Symptomet är smärta på ett ställe, men orsaken sitter sällan där. Tänk på det när ni sprutar en led på hästen för 3dje gången….

Här är en skonsam och bra övning för dig som har ont i nacke, skuldor, axlar, armbågar och handleder. Övningen ska göras långsamt och ofta, gärna en omgång på 1-2 minuter 3-5 gånger per dag för att i lugn och ro mjuka upp er. Låt fingararna ”klättra” mjukt upp och ner längs väggen. Ta aldrig armarna högre upp än era axlar tillåter. Innebär det att nu just nu bara kan klättra med fingrarna 10 cm upp och 10 cm ner så acceptera det och håll er där.

Stå med jämnvikt på fötterna, näsan och tårna i väggen och undvik gärna att svanka. Målet är att händerna ska gå likadant men det kommer med tiden.

All träning av ryttare bör vara mjuk som denna. En ryttare mår sällan bra av att lossa för mycket spänningar i taget.

Träna fint!!!




Please follow and like us:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *