Träna dig själv

12626206_627231104096471_1542077397_n

Nu är årstiden ”dåligt underlag” här. Det är många som har dåligt samvete för att de rider för lite. Ha inte dåligt samvete, släpp det där. Utnyttja tiden till att utveckla din egen kroppskontroll så att du sen när vädret är bättre kan ta din ridning till nya nivåer.

Det räcker oftast inte att bara träna ridning för att man ska bli en bättre ryttare. Man måste träna sin kropp på andra vis. Inte bara sin kropp faktiskt utan även sitt sinne.

Alla ryttares dröm är (väl?)att rida på de där små osynliga hjälperna och dansa med sin häst. Man tror att små hjälper går ut på att göra mindre. Det är inte sant enligt min uppfattning.




En hjälp är alltid 100 %. En hjälp ska förflytta 500 kg häst i önskad riktning (fram, bak, vänster/höger) och för att lyckas med detta så måste du använda en viss mängd krafft. Om krafften är för liten händer ingenting. Vi behöver ha 100 % krafft för att förflytta 500 kg. Men hur fungerar då det där med att göra mindre?

Tja, enligt mig så behövs 100 % krafft. Om jag kroppsligen bara lägger 50 % krafft och föremålet enbart flyttas om jag använder 100 % så måste ju de där 50 % ha gjort NÅGOT.

Jag tänker så här att små hjälper innebär att mer och mer krafft ges med hjärnan och mindre krafft ges med musklerna. För krafft behöver inte alltid betyda muskler utan det kan även betyda hjärna.

Hästar är oerhört sensibla varelser som faktiskt KAN styras med hjärnan.Upplevelsen är himmelsk. Jag minns att jag en gång hade en Islandshäst, den bästa jag haft och när en vän frågade vad som gjorde honom bättre än de andra jag hade så var mitt spontana svar så här:

”Det känns som att sitta på en atombomb som man kontrollerar med hjärnan”

Det kändes som att jag bara satt på honom och gjorde ingenting men jag var ändå helt slut när jag ridit honom. OM jag hade använt muskler på honom så hade han sprungit till Kina typ och om man fes snett i sadeln så gick han i sluta 😉 Han var för känslig för muskler helt enkelt, endast en mjuk hjärna kommunicerade med honom på hans nivå. Då var han himmelsk att rida, man gick på moln i flera timmar efter varje ridtur. Minns att jag oftast red honom sista bara för att få behålla känslan av honom.

Oavsett om hästen är en överkänslig häst eller en underkänslig häst så är det fullt möjligt att flytta mer och mer av hjälpgivningen från musklerna och till hjärnan. Det ställer dock stora krav på dig som ryttare.

Grejen med muskler är att de styrs av hjärnan. Om man som ryttare inte har full koll på sina muskler så att de gör samma sak som hjärnan tänker så blir det väldigt svårt att ta Mental kontroll över en häst. Det är av största vikt att din kropp är i samma sinnestillstånd som hjärnan.

Det som stoppar det här mest är reflexer. Vi människor föds med massa olika reflexer. Allt eftersom vi blir äldre så kopplas vissa reflexer bort medan vissa står kvar.

För att kunna rida mer mentalt än kroppsligt så måste man ta kontroll över alla de där reflexerna.Vi kan titta på en film som visar de reflexerna vi föds med.

Ni kan läsa lite om reflexerna här. 

Den här artikeln skriver väldigt utförligt om reflexer, man måste vilja nörda lite för att orka igenom den tror jag.

Vad har då dessa reflexer med ridning att göra? Detta är faktiskt en hästblogg. Jo sant. Dessa reflexer ska då försvinna vid olika åldrar. Problemet är att de ofta inte gör det, iallafall inte 100 %. Det är bland annat dessa reflexer som gör att det är så svårt att lyda ridläraren, eller att lyda idrottsläraren. Man vill göra rätt men kroppen lyder inte. Reflexer är till stor del saker som står för vår överlevnad. Livräddare kan man kalla dem.

Kroppen prioriterar alltid överlevnad framför allt annat. Så om du alltid har en reflex som försöker hålla dig vid liv aktiverad (fast du inte är i fara) så kopplas liksom inlärningscentrummet bort. Observera nu att jag beskriver det här extremt förenklat för att du ska förstå, i verkligheten är det mer komplicerat än så här. Det är då många redan i ung ålder får en bild av sig som klumpig, stel, ovig, okoordinerad etc.

Den reflexen som i princip alla känner till är Mororeflexen.
Både hästar och människor har den här. Det är det som får hästen att vid fara köra upp huvudet och sänka ryggen och liksom frysa fast (innan han drar som en avlöning) och det är denna reflex som gör att du ramlar av din häst när han gör så. Testa att göra det nu när du sitter och läser det här. Notera hur dina händer dras upp (och rycker hästen i munnen), hur du håller andan (vilket får hästen att bli ännu räddare eftersom en människa som inte andas är rädd och då måste ju hästen vara beredd att fly). Våra muskler blir stela och styva, vår tyngdpunkt flyttas upp i axelhöjd vilket gör att vi sitter väldigt löst i sadeln.




Jag hör ofta ridrädda människor säga att de måste galoppera, de måste hoppa de måste. Det är ju helt galet. De kommer oftast bara att flyga av och känna sig ännu osäkrare. Vad de måste göra är att utrota reflexerna så att de inte är igång alltid, de måste kunna börja våga slappna av och mig veterligen är det ytterst svårt att slappna av i galopp även för en icke rädd människa. Skritt är en utmärkt gångart om man är rädd. Då hinner man andas.

Nåväl, det var ett bispår. Men en ryttare bör kontrollera de där reflexerna. Då kan hon sen i sin tur hjälpa hästen att kontrollera sina reflexer. Och voila, ett lugnt och fridfullt mentalt styrt ekipage uppenbarar sig.

Jag kan visa en film på när jag hjälper en unghäst att hantera sin mororeflex. Men..Det här hade inte funkat om jag själv inte var i avsaknad av reflexen för hästen hade bara härmat mig och aktiverat sin i såfall. Så här skapar man stensäkra hästar som inte blir rädda av rädda ryttare. Det blir underbara ridhästar av hästar som tränas så här. Men som sagt var så måste människan först träna bort sina reflexer och inte känna minsta lilla spänning i kroppen när ballonger smälls.

Nåväl, det här blir en lång artikel känner jag. Så nu kommer jag till det jag ville skriva från början, meningen med allt det här dravlet. Ta tillfället i akt att utveckla din egen kropp, jobba med dina egna reflexer nu i vinter när du rider mindre. Jag lovar att du har igen det tusenfallt.

Man kan jobba på olika sätt, långsamma rörelser är att föredra framför snabba. Tex så är Yoga, Tai Chi etc superbra.Vi har tre kurser här på Logisk Ridning som jobbar med detta. Du hittar dem alla här.

En kort beskrivning av dem kommer här

Mental Coaching 

Det här är en kurs som kombinerar Mentalt fokus med Kroppslig medvetenhet. Du lär dig bland annat att sätta målbilder, delmål, hur du kommer ur ”feltänk”, hur du står emot den stora massan och vågar gå DIN väg. Kursen kan vara till hjälp om du är en nervös tävlingsryttare, hur ska man tänka när allt bara går fel i ett kritiskt läge? Kan man träna sig för att behålla lugnet och fokuset i skarpt läge? Absolut och definitivt kan man det. Vi jobbar dels med vår hjärna enligt ovan men vi jobbar även med våra olydiga kroppar.

En ryttare måste kunna styra sin kropp om hon ska kunna prestera maximalt. Så om du har problem med t.ex. olydiga sittben, snett bäcken, busiga armar, vikta midjor, ögon som inte tittar dit de ska, käkleder som stumt biter ihop sig med spänningshuvudvärk som följd så är det här kursen för dig.

Alla lektioner kombinerar en kroppslig övning med en mental övning och kursen har även många deltagare som inte alls håller på hästar utan bara vill lära känna sin kropp och själ lite bättre.

Kursen varar i tre månader, du får en lektion i veckan och lektionen består av text, bild och ljudfil. . Kursen är helt online och du kan läsa lektionerna precis när du vill och i din egen takt.

 

Chakrakurs

En av våra tuffaste kurser. Här kombinerar vi tuffa kroppsliga övningar i form av statiska positioner i sittande och liggande läge med fokusträning. Tillsammans så blir det här en oerhört kraftfull meditationsteknik som ger lugn i den mest vilsna själ. Den här kursen är enbart för dig som verkligen vet vad du ger dig in på, träningsvärk utlovas och garanteras. Många kan undra vad Chakra har med ridning att göra. Och det är en bra fråga. Men kursen skapar medvetenhet om energier som finns runtomkring oss. Ni vet att det finns hästmänniskor som på ett nästan osynligt vis bara ÄR med sina hästar. Inga hjälper eller handlingar syns men ekipaget är liksom otroligt sammanhängande och i total harmoni. Två själar som delar samma energifält kan man säga. Det är lite det som kursen hjälper dig att få. Att du liksom på något märkligt sätt känner vad hästen behöver just nu, nu och sen. Och att han i sin tur känner vad du vill. När två blir ett. Som jag säger, i den akademiska världen är 1+1=2 . Men i ridvärlden så är 1+1=1 .  ett ekipage.

Kursen varar i 10 veckor med en lektion i veckan, Du får en lektion i veckan och lektionen består av text, bild och ljudfil. . Kursen är helt online och du kan läsa lektionerna precis när du vill och i din egen takt.

Fasciakurs

Fasciakursen är vår nyaste kurs. Den är annorlunda på det viset att den kombinerar allt ovan plus lite till. Den är för dig som inte vill nörda in dig på en sak utan du vill lära dig lite allt möjligt. Varje lektion innehåller en lektion för dig när du rider, en kroppsmedvetenhetslektion för dig på marken (utan häst) och en lektion där du med mjuka medel ”behandlar” din häst, gör honom mjukare och hjälper honom att använda sin kropp bättre.

Vi jobbar på sneda kroppar hos både häst och människa, vi jobbar med att kunna rida perfekta ridvägar, dvs utvecklar vår rumsmedvetenhet, vi lär oss att kunna rida för lätta hjälper och med minimal kontakt, rida med sätet istället för med tyglarna. Kursen är lite allmän så där och fördjupar sig inte på något, det är mer en liten inblick i ett annat sätt att vara med sin häst.

Kursen varar i tre månader, du får en lektion i veckan och lektionen består av text, bild och film.  Kursen är helt online och du kan läsa lektionerna precis när du vill och i din egen takt.

 

Samtliga startar första fredagen varje månad och du anmäler dig genom att skicka ett mail till blog@lindah.se . Ange namn och adress samt vilken kurs du önskar gå.




Please follow and like us:

Random Posts