Logiken i att ta bak axeln och fram handen

”Man kan alltid ha lite mer rumpa”.Det är nog min mest använda fras när jag håller lektion för nya elever. Det är ju galet mycket rumpa man behöver ha när man rider, helt sjukt mycket. När det är nya elever så är de ju sällan vana vid att faktiskt anstränga sig så här mycket vid ridning, det är så kul att se. När man har tränat logiskt ett tag så har man däremot byggt upp en imponerande muskelmassa vilket innebär att man kan uppnå samma rumpspänning med mindre ansträngning. Jag har snott en användbar fras från en vännina som varit yrkesmilitär i många år som går ungefär i stil med att det finns olika gränser för din ansträngning.

En gräns för hur mycket din mamma tror att du kan anstränga dig (minimalt)

En gräns för hur mycket du tror att du kan anstränga dig (medel)

En gräns för hur mycket du faktiskt kan anstränga dig (maximalt)

Och efter den gränsen så kan du faktiskt anstränga dig ännu mer (ultramaximalt)




Det är lite intressant det där. Om vi säger att man måste anstränga sig 10 enheter för att påverka hästen så behöver en logisk nybörjare anstränga sig ultramaximalt för att uppnå dessa 10 enheter. En ryttare som gått ett par ridkurser måste anstränga sig maximalt för att uppnå samma medan en ryttare som är i slutet på ridkurserna måste anstränga sig medel för att uppnå det. När hon däremot är klar med ridkurserna så kan hon däremot rida så som den ömma beskyddande modern tycker, dvs minimalt.

Varför? Jo för att hon har muskler. Och hon kan dessutom styra dessa dessa muskler med extrem kontroll. Det är ju tyvärr så att det räcker inte att bygga muskler, man måste dessutom även kunna styra dessa. Iallafall om man sitter på något så känsligt som en häst. Det säger sig självt, man kan inte ta Hulken och sätta honom på en häst och förvänta sig att denna häst kommer att prestera. Hästen kommer förmodligen att tycka att Hulken är sjukt obehaglig och hästar presterar sällan väl när de rids av en ryttare som de tycker är obehaglig.

Många tror att man ska slappna av när man rider. Och ja, det är sant, det kan man göra när man har galet mycket muskler. De flesta män måste t.ex slappna av när de rider, men män är födda med en hög muskeltonus. Det är tyvärr inte vi kvinnor, vi är ena sladdriga typer faktiskt. Om vi slappnar av när vi rider så blir det inte så bra. Iallafall inte innan vi byggt upp musklerna. Dock verkar det spridas lite missuppfattningar angående det där. Generellt sett så är vi itutade att vi inte får spänna oss. Därför har en alternativ ridstil för slapprövar uppfunnits.

När man rider så vill vi att hästen ska aktivera sin rumpa. Grejen med hästar är att de aktiverar sin rumpa precis lika mycket som ryttaren gör det. Så slapp ryttarröv betyder slapp häströv. Har ni tänkt på att det finns två olika sätt att åstadkomma samma sak? Det ena kan göras under avslappning och det andra under spänning.




Det mest lysande exemplet är det här med att räta på ryggen. Från början så är det flesta ryttare lätt framåtböjda. Det vill ridlärare sällan att ryttare ska vara så de ber ofta ryttaren att luta sig bakåt, slappna av i magen. Det ser ni på bilden nedan, på teckningen som är mannen. Han kan slappna av och luta sig bakåt (dvs sluta luta sig framåt) medan kvinnan istället bör trycka in rumpan under sig. Men idag ges manliga instruktioner till kvinnor.

Man verkar tro att det spelar ingen roll hur man rätar upp ryttaren. Men det spelar stor roll. Jag brukar be mina kvinnliga ryttare att trycka fram sitt blygdben så att detta hamnar under hennes haka (typ), men när jag tittar på ridlektioner för andra tränare så ber de ofta ryttaren ta bak axlarna. Visuellt sett så kanske det ser likadant ut. Men innuti ryttarna så händer det olika saker. Det är lättare att följa mannens instruktioner helt klart. Men blir resultatet för hästen likadant? Definitivt inte. Här ser vi en fantastisk ryttare, Charlotte Dujardin, hon pressar sitt blygdben så att det hamnar under hennes haka, dvs rumpspäning de luxe.

Här ser vi en ryttare som rider som om hon vore en stark man, dvs hon slappnar av och lutar sig bakåt.

Dock är det här inget man ska klandra ryttarna själv för. Jag har suttit och tittat på många lektioner när högt meriterade tränare instruerade en ryttare att ta bak axlarna och luta sig bakåt. Det är väl självklart att man gör som tränaren säger tänker jag. Så ingen klander åt ryttarna, de gör som de har blivit lärda. Vanlig instruktion är sitt på sittbenen, slappna av och ta bak axlarna. Nu valde jag ju en extrem bild för att det ska vara lätt att se. Man ser ofta det här i mindre tydliga varianter.

Varför är det dåligt? Vad händer? Jo, det är ju så här att hästarna måste ha en aktiverad mage för att bära sig. När magen är aktiverad så svankar inte hästen utan den vinklar in sitt bäcken väl under sig, dvs hästens rumpa blir rund baktill och inte spetsig. Sitt på en stol och testa själv. Vinkla in ditt bäcken väl under genom att dra ditt blygben upp mot hakan. Sen försöker du behålla denna aktiverade mage och ta bak dina axlar. Kan du behålla magen spänd?Eller måste du först slappna av i magen och SEN ta bak axlarna?

Hur var det med handen då? Handen ska ju tänka framåt. Är det fysiskt möjligt att trycka fram handen samtidigt som du tar bak axlarna? Eller börjar du svanka då? Blir låst i axelpartiet? Förlorar den följsamma handen?Det finns bara en sak som man absolut aldrig får göra när man rider och det är att svanka eftersom det är motsatsen till bärighet. Hästen härmar ju oss tyvärr så svankande ryttare ger svankig häst…

Jag har skrivit en del om svank i följande inlägg

Svankande ryttare ger svankande häst

Att påverka hästens hållning

Om Juckande ryttare

Men jag ÄR ju svankig

Två olika ridstilar

Aktivera rygg och bakdel på hästen

Så steg ett för att bli en väldigt bra ryttare är att jobba på att få bort sin egen svank. Om ni studerar riktigt bra ryttare så har de en gemensam nämnare, de är osvankiga. Det är så enkelt att den ryttare som av naturen är osvankig har så otroligt mycket gratis vad gäller ridning. Vi andra, vi måste däremot jobba lite på att få bort den där svanken, det är ett hårt jobb men väl värt mödan. För det är ju som så att svank är inte bara dåligt för ridning utan det är ju en hållning hos människor som ofta ofta ger ryggont.

En ryttare behöver således aktivera sin egen mage och rumpa för att få hästen att göra detsamma.

Och det är det ni, alla hårt kämpande elever håller på med, att ta bort svanken så att ni sen kan rida bättre och bli friskare i er rygg. Samma för vår häst, när den svankar så får den ryggproblem. Får den ryggproblem så leder det till ledproblem i benen och sen så sitter man helt plötsligt där med en halt häst och fattar inte riktigt vad som hände.

Har ni läst det här fantastiska blogginlägget om Paddagogik som en elev skrev för några år sen?

Och nu tänke rjag direkt att du som läser det här tänker att det här har jag testat, hästen tappade all gång då. Ja det är sant. När man börjar aktivera hållningsmusklerna så kommer hästen att börja bära sig. När en häst som är ovan att bära sig börjar göra det så går det inte fort. Och allting som du tränat på att få dit i många år är borta. Det beror på att du kanske inet tränat eller ens letat efter bärighet på detta viset. Du har ridit på ett annat sätt. Då är det ren styrketräning som gäller. Har du prövat att styrketräna och gå fort samtidigt? Eller är det kanske så att det är två olika saker? Exakt så är det. Därför är vår första ridkurs helt i skritt. Vi styrketränar ryttaren och hästen i skritt i tre månader. Betyder det att man bara skrittar under tre månader? Absolut inte. Jag brukar rekommendera att man tränar på ridbanan i skritt och att man rider ut i fri fart och fri form och motionerar sin häst. Vi skiljer nämligen på det där i det logiska, ett pass styrketräning och ett pass motionsridning. Det blir bäst så.

Jag har så svårt att tänka att man i ett och samma pass både kan springa fort och styrketräna, det låter liksom..ologiskt. Jag tränar mig likadant själv, ibland rastar jag skiten ur mig i ett härligt spinningpass och ibland så lösgör jag mig med ett behagligt Tai Chi pass och andra pass så styrketränar jag med vikter till musklerna ber om nåd 🙂 . Jag tycker det är logiskast att liksom dela upp det lite 😉

Ni missar väl inte kursstarten som är första fredagen varje månad.

Väl mött, ha en underbar vecka allesammans. //Lindah

Glöm inte att gilla oss på Facebook.



Please follow and like us: