(Detta inlägg publicerades ursprungligen 2018)

Många undrar varför kan Logisk Ridning är så ”flummigt”. Det verkar inte finnas en röd tråd i utbildningen. Varför kan jag inte ge er en tydlig mall att följa, en röd tråd som det så vackert brukar heta, så har ju alla andra grenar och inriktningar det. Måste jag komplicera det hela så här?

Alltså, egentligen är det inte komplicerat. Ni har bara ännu inte förstått den röda tråden än. Många tror att ridning och hästar kan förklaras som en röd linje, lite som en tunnelbanetabell med tydliga stationer. Här ser vi Röda linjen i Barcelona. Tänk om hästträning vore så här enkelt och överskådligt. Det är ju om ni tänker efter så som inriktningarna vi studerat tänker sig hästträning. Först kommer vi ifrån Hospital de Bellvitge, därefter tränar vi mot nästa mål som är Bellvitge, beger oss sen till….

Nä, vid närmare eftertanke så kommer inte röda linjen att fungera vidare bra som en mall för dagens ryttare. Den innehåller för många stationer. Vänta, jag ska leta upp en mer passande linje, återkommer……..

Happ, jag fann den, Linje 9, om jag lägger ut linje 9 så kommer jag att få tonvis med följare, alla kommer att vilja träna linje 9. Mina instruktörer under utbildning kommer att älska mig ;-), Varför tilltalar den här linjen folket? Den är överskådlig. Man kan se och ta till sig hela linjen med ett ögonkast. Man kan räkna stationerna på sina fingrar. Bokstäverna är stora. Det finna en bild på en rullstol på alla, det är alltså inget som sticker ut, alla får vara med och leka 🙂 Linje 9 är det många tränare som använder sig av. Man använder ett par enkla ord som man upprepar och upprepar vilket skapar igenkänning för folket. De får en tydlig mall, en ram. Den här tränaren vet vad den talar om utbrister folket och så tränar de sina hästar att gå från La Sagrera till Onze de Setembre. till Bon pastor….

Problemet med det här är att hästar är inte anpassade för att gå på en linje och stanna på specifika stationer… En häst är ett stäppdjur som planlöst vandrar/ramlar omkring där maten lockar och bogen ramlar. Han behöver typ hela Barcelonas tunnelbanenät som spelplan och vad värre är, för att träna honom individuellt så måste hans tränare kunna förstå hela detta tunnelbanenät.

Jag är väldigt välbekant med Barcelonas Metro. Jag bodde i Barcelona ett halvår och jag har aldrig bott i en sån stor stad. Jag var typ paralyserad av chock av alla intryck. Jag kände typ ingen där från början så jag bestämde mig för att all ledig tid när jag inte jobbade så skulle jag åka tunnelbana. Köpte mig ett månadskort och tog en linje i taget. Hoppade av på alla stationer, såg mig omkring lite och åkte sen till nästa station. Metron går typ var tredje minut så det är inte så långdraget som det låter att hoppa av på alla stationer. Oj vad mina ögon fick se mycket.Jag har en väldigt vetgirig hjärna som lätt blir uttråkad och när den blir uttråkad så blir jag deprimerad. Ett sätt att hindra hjärnan från att bli uttråkad är för mig att varje dag (även än idag) se något nytt varenda dag. Inte bara se utan att verkligen SE.

Man kan på detta vis se fantastiska vyer även precis utanför ens eget hem fast att man bott där i åratal. Men Barcelona gav mig såna otroliga input. Helt galet intressant stad. Har massa bilder på min fb från detta äventyr. Nostalgerar däribland. En annan anledning till att jag ville lära mig systemet var att när man är invandrare i ett land och inte riktigt behärskar språket så är det enbart väldigt trista jobba man erbjuds. Dock är det alltid lätt att hitta jobb som Guide. Jag älskar att jobba som Guide. Men för att kunna göra det så måste man inte bara kunna linjerna, man måste veta vad som finns vid alla stationerna, veta varför man vill åka dit eller för all del varför man inte vill åka dit. Man bör också veta att när man INTE ska åka dit eftersom man typ inte vill bli ihjälslagen ;-), Barcelona är en farlig stad om man hamnar i fel område på fel tid. Så då blir kartan ännu mer komplicerad, typ så här om vi börjar dela in staden i områden.

När man kan områdena så måste man dela in staden i gator och kvarter.

Därefter så tar man bara tunnelbanekartan, ritar av den på en genomskinlig overheadbild och placerar den mentalt över gatukartan och voila, nu kan du jobba som guide :-). Puh, jag vet att jag har kokat era hjärnceller både en och två gånger redan. Så vi gör det lite lättare. Vi sätter helt enkelt en sån där kartnål på punkten Barcelona, det är bra nog, enkelt. Och sen överger vi alla tankar på att jobba som guide 😉

Men..Det gnager i mig, jag måste kanske behöver lära sig Barcelona. Jag gör en annan typ av karta där jag märker ut det viktigaste, det som kan intressera turisterna. Jag låtsas att turisterna är sex år gamla så jag gör det i enkel bildform. För egentligen så är det ju så att som turist i Barcelona så behöver man kanske inte kunna alla detaljer. Det räcker förmodligen gott att visa dem den kändaste arkitekturverken då Barcelona är känd för just det, samt zoo för det gillar barnen och så den där kända stadion för alla fotbollsfrälsta. Om jag som guide får en fråga om något annat så kan jag ju faktiskt leta upp det på internet just när och om jag behöver det. Turisterna behöver inte veta det nu.

Och sen då? Var tar du oss nu undrar ni säkert. Jo, därefter så flyttade jag till Fuengirola, en liten sömnig stad på Spanska solkusten och så började jag lära mig den staden ;-). Dock ska jag bespara er de detaljerna för den staden får småländska skogen att framstå som fancy 😉

Men, vart vill jag komma med allt det här. Jo, det är att det finns ingen enkel väg att träna hästar. Något av det farligaste man kan göra för sin egen personliga utveckling och för sin häst är att bestämma sig för att hålla ett visst spår, följa en viss linje. Varför? Jo för att hästar vet inte om några linjer. Om du hade placerat en flock hästar i Barcelona så hade de bajsat ner hela staden, inte följt en enda linje. Det är nämligen bara människor som har behov av linjer, inte hästar.

Så man får en massa mänskliga följare om man lägger upp sin filosofi i form av Barcelonas Gula linje nr 9. För hästarna blir det dock inte så bra. Och jag vill jobba för hästarna, inte för människorna. Och jag vill utbilda fler som vill jobba för hästarna.

Varför vill människan följa linjer? Jag tror att det är så att i vår värld, speciellt i PK landet Sverige så är allt så tillrättalagt, alla ska få lika mycket, ingen för exkluderas, fort ska det dessutom gå och om det är för jobbigt så gör man något annat. Typ hoppar inte av på den stationen utan man åker vidare till nästa station. Det där med att hoppa över stationer som är jobbiga är typiskt för vår moderna tid. Om man var en bonde för 100 år sen och tyckte att det var jobbigt att, tja, hugga hö så fick det följder i form av att hans ko svalt ihjäl på vintern och svalt kon ihjäl så fick familjen ingen mjölk och svalt ihjäl den också. Man kunde helt enkelt inte hoppa över saker. Det fick ödesdigra konsekvenser. Idag så om vi inte orkar göra och ta med sig en matlåda på morgonen så kan man helt enkelt bara köpa mat i vilken affär som helst. Det få liksom inga konsekvenser när vi ”hoppar över en station”.

Vi liksom lever i språnget. När man gör så, lever i språnget så kan man säga att vi är på flykt. Ju mer vi flyr ju mindre blir vår frontallob och ju mer aktiv blir vår amygdala.

Ju mer aktiv vår Amygdala blir ju mindre aktiv blir vår frontallob. Läs lite om den här. Jag klipper in texten rätt av här ifall den försvinner men den är alltså kopierad och inte skriven av mig.

Bakom pannbenet sitter pannloben vilken är den senast utvecklade delen av människans hjärna. Det är där omdömet sitter. Hjärnan har utvecklats genom att lägga till nya delar allt eftersom vi har behövt dem för att anpassa oss och överleva. Från den första hjärnan, som utvecklades för 250 miljoner år sedan, har det nya sedan lagts till det gamla, från nacken och framåt och pannloben är den senast utvecklade delen. Vi har alltså kvar allting, från de allra äldsta och enklaste delarna till den senaste utvecklade, pannloben. Det är den senast utvecklade delen av hjärnan hos människosläktet och det är också pannloben som utvecklas sist hos oss som individer. Den anses av de flesta forskare vara fullt utvecklad först vid ungefär 25-års ålder, en del vill sträcka sig så långt som till 30 år.

Pannloben, hjärnans beslutsfattarcentrum som ibland också kallas för frontalloben, styr över impulskontroll, planering, omdöme samt verkställande av planer. Det är pannloben som skiljer oss från djuren och gör oss civiliserade. Den samordnar också andra delar av hjärnan. Efter att ha undersökt hur den normala tonårshjärnan utvecklas har forskare kommit fram till att pannloben mognar långsamt. Förmågan till framtidsplanering, överblick, sållande av intryck och riskbedömning är alltså inte fullt utvecklad hos tonåringar. Det är skälet till att ungdomar har svårare än vuxna att se framåt och att de ofta tar onödigt stora risker. Det kan förklara varför unga provar droger eller har oskyddat sex trots att de vet att det är förknippat med stora risker.

Man har också gjort mätningar på ungdomar och sett att uppgifter som är förknippade med större belöning utlöser en överdrivet positiv reaktion i hjärnans belöningscentrum. Om man har ett överaktivt belöningscentrum kombinerat med en icke fullständigt utvecklad pannlob så riskerar man att ta större risker när det gäller att söka njutning. Man har också lättare att fastna för snabba belöningar än att ägna sig åt sådant som ger njutning och belöning på längre sikt.

Man tror att den här osynkade utvecklingen av hjärnan beror på att ungdomar förr skulle ha modet att lämna sin familj och sin by för att hitta en partner och börja sitt eget liv. Hade pannloben varit fullt utvecklad hade nog ungdomarna blivit kvar hemma i trygghet hos mamma och pappa.

Den översvämmade hjärnan är titeln på en bok av Torkel Klingberg. Han beskriver  i boken hur vi fortfarande begränsas av vår gamla hjärna  i dagens moderna samhälle. Även om det hänt massor sedan den första hjärnan började utvecklas går det otroligt långsamt för hjärnan att anpassa sig efter nya saker. Den hjärna vi har idag är nästan identisk med den som våra förfäder Cro Magnon-människan hade. De levde för ca 40 000 år sedan men ändå har inte mycket hänt i hjärnan sedan dess. Vårt arbetsminne är det samma som hos våra gamla släktingar. En Cro Magnon-människa träffade mellan 50 och 150 människor per år. Kanske är vår hjärnan ännu inte anpassad för fler möten än så. I så fall är det lätt att förstå varför man ibland kan känna sig överväldigad och överhettad i dagens samhälle.

Många ungdomar, och vuxna för den delen. anser sig anpassade till den nya tekniken och tror att de kan ägna sig åt multitasking, det vill säga att göra flera saker samtidigt. Oftast handlar det om att ha tillgång till uppkoppling samtidigt som man ska göra skolarbete. Med samma arbetsminnes- kapacitet som våra förfäder som levde i grottor och jagade på savannen säger det sig självt att det inte går. Det finns forskare som säger att det kommer att ta 1000 generationer till innan vi kan börja multitaska.”


Kortfattat. Ju mer vi stressar omkring och hoppar över stationer ju dummare blir vi. Man kan ju inte lära sig något när man stressar/flyr (det är samma sak att stressa och att fly). Att skola en häst och att skola en människa innebär att bygga upp frontalloben, den sist uppkomna delen i vår hjärna. Om vi följer linje 9 så är det enkelt att förbli ”dum”. Det känns bra för många och det ska ingen klandras för givetvis. Vi väljer alla våra strider efter ork och personligt tycke och smak. Problemet är bara att vad gäller hästträning så går det dåligt att förbli ”dum”. En häst som man inte bygger upp frontalloben på kommer att behålla sitt för honom helt naturliga flyktbeteende vilket gör honom till en otrevlig och opålitlig ridhäst vilket kommer att göra människan rädd för honom, dvs hindrar hennes Frontallob från att växa och tillåter den primitiva Amygdalan att växa sig stor och stark.

Detta skapar då rädsla. En av de logiska instruktörerna är kurator och hon har skrivit lite om rädsla här.

Där ser ni att rädsla innebär lite mer än att vara rädd. Rädsla ligger till grund för många olika sorters känsloutryck varav de flesta är väldigt otrevliga för hästen. Många blir hårdhänta och aggressiva när de blir rädda medan det egentligen inte handlar om hästen egentligen utan sina egna hjärnspöken i form av prestationsångest, rädsla för att falla av, rädsla för vad andra ska säga eller tycka, etc.

Vi har idag en ridkultur som är hemsk otrevlig för hästar. Man ser upp till de som tävlar. De är idolerna som alla vill vara som. Problemet är att tävling i den form vi ser idag ofta innebär extremt obehag för hästen.Många människor försöker stoppa ridsportens tragiska utveckling. Oftast genom att prata skit och smutskasta utövarna eller genom att hitta andra sätt att dra i hästhalsar på, snällare sett 😉 . För om ni tänker efter så består oftast inriktningar av att påverka hästens hals på olika vis. Ganska kul att se utifrån, hur de tror att de gör något fantastiskt, få se nu, om vi drar i den här vinkeln istället, då är det snällare än att dra från den här vinklen. Vissa har kommit på att de inte vill dra alls så de tränar hästen naken eller inte alls. Fantasin har inga gränser här 😉 …Det hjälper ju dock föga om man vill ändra systemet.

Men om vi återgår till linjerna. Vad är logisk ridning. Logisk Ridning är ett sätt att lära ryttare känna och att lära instruktörer att se. (Intresserade hittar våra kurser här)Det är alltid hästen som är den egentliga läraren. Var övningen bra så blev hästen mer lösgjord efteråt, eller så blev ryttaren mer avslappnad efteråt, eller så blev hästen mindre avogt inställd till träning. Då kan man inte följa enbart gula linjen. Logisk Ridning använder saker från alla inriktningar. Det innebär att man måste lära sig att hoppa mellan linjerna helt enkelt. För att lära er detta så måste ni börja lära er se och förstå vad ni ser. Det tar tid. Ge det tid. Det är så med alla inriktningar att det kommer alltid en tid när det är bra att göra si och sen kommer det en tid när det är fel att göra så. Att bli en bra hästtränare är att lära sig alla linjerna i Barcelonas tunnelbanesystem och ni måste lära er var man hoppar av linje tre för att hoppa på linje åtta. Det enda som är dåligt är att fastna på en linje. Det är verkligen jättedåligt.

Sådär ja, jag tror jag avslutar nu men visst blev ni klokare och mindre förvirrade nu ;-)? Inte 🙂

Du vet väl att det aldrig är för sent att påbörja ditt utvecklingsarbete mot att bli en bättre ryttare och hästmänniska? Du kan starta en logisk onlinekurs precis när du vill. Du hittar kurserna här.

av Lindah

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *