Träna liksidighet

Less is more när vi tränar våra hästar och oss själva. Om vi tränar på för svåra saker, eller med för högt tempo eller med för tung vikt så kommer vi att vika oss i midjan eller/och skjuta ut en bog. Då är träningen inte bara onödig utan dessutom helt förkastlig. Då förstärker vi vår egen och /eller hästens snedhet.




All träning bör vara långsam, lugn, flytande och liksidig. Här i filmen kan ni se olika exempel på ryttarens bålsnedheter i överdriven form. Om ni står rakt upp och ner så bör er midja och bäcken vara raka och axlarna på samma höjd oavsett vad du gör eller hur tungt du lyfter. Det hjälper inte att dra upp en axel för att de ska se skenbart raka ut (befinna sig på samma höjd) utan det är i vårt bäcken och i vår ryggrad rakheten måste hämtas.

Testa gärna hemma. Ta två lika tunga saker i era händer, ställ er framför spegeln och kolla in er rakhet/snedhet. Hur lite vikt måste du ha för att inte förstärka snedheten? Hur sakta måste du röra dig för att behålla dig rak?

Översätt detta till er häst. När det blir snett, hur sakta måste du rida för att det ska bli rakt? Har hästen exakt samma snedhet som du har? Är han rentav sned för att du är det?




Please follow and like us:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *