Idag kommer luckan från Anna-Stina i Jönköping.

Oj… Vad ska jag skriva om, finns ju så oerhört mycket inom ämnet rakriktning. Jag älskar att delge mina elever övningar som ger insikt i hur ridning kan gå till, vad det egentligen är/borde vara. När man ser att eleven får en ahaupplevelse i vad det innebär, att de anar hur kroppen och känslan ska användas vid ridning och även inser att det inte är en quickfix utan består av många små detaljer av kroppskontroll och förståelse för känslan.

Att ryttaren förstår en del av vad ett bäcken kan användas till, att man ju bör ha kontroll över var man har sitt bäcken och att man ju ska vara lika stark och kontrollerad på alla klockslag.

Om du tänker dig att ditt bäcken har förvandlats till en skål. Längs kanten på denna skål finns klockans alla tider med siffran 12 längst fram vid din navel och siffran 6 längs bak vid din ryggrad och siffrorna 3 och 9 ute vid respektive midja. Om skålen vore full med vatten, vilket klockslag hade allt vatten ramlat ut genom? När du sitter på en stol? När du går? När du rider? Åt vilket håll rinner vattnet i en sväng?

En bra ryttare, dvs en välutbildad och skolad sådan ska precis närsomhelst kunna hälla vatten på alla klockslag men också kunna sluta hälla vatten när hon vill det. Det är i klockslagen som precis allt roligt i ridningen bor, skolorna, böjningen, galopperna, sidvärts etc. Om något blir fel när du rider det roliga så är det i klockan du bör söka efter felen, dvs i dig själv :-).

Om du experimenterar med de olika klockslagen så kommer din häst att svara dig olika men tydligt på denna övning: de frustar, suckar, blir irriterade, vägrar gå, går sakta, sänker huvudet, funderar på vad fasen människan gör där uppe… och även blir inkännande själva.


Rapportera gärna i originalinlägget på Facebook vilket klockslag ditt vatten rinner på om du inte gör något aktivt alls och även hur din häst reagerade när du testade de olika klockslagen.

av Lindah

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *