Eftervinternrehab

Efter en lång vinter med lera och dåligt underlag så rör sig hästarna mindre i hagen. Dessutom så tappar många ryttare ridinspirationen när vädret är så här. Hästen rör sig alltså mindre överlag och den rörelsen de gör är inte alltid utförd på ett bra sätt.

När de rör sig så rör mindre och på grund av underlaget på ett annorlunda sätt, ett mer spänt sådant. Detta får följer i hästens kropp. Muskulära sådana. Musklerna blir korta och strama. Om man inte gör något åt det så kan det bli påfrestningar och felställning i hästens leder vilket kan leda till ledinflmammationer och såna vill man ju inte ha!!

Den enkla åtgärden som de flesta tänker på när man pratar om stela muskler är att köpa sig en tid hos någon form av behandlare, det kan vara en massör, kiropraktor eller liknande. Det är inget fel i det men faktum kvarstår oftast.

Det är därför smart att börja åtgärda grundproblemet ”brist på bra rörelser”. En häst bör röra sig 1,2 mil per dag sa en klok man och det låter som ett bra riktvärde tycker jag.

På bilden nedan ser ni en rödmarkerad muskel. Vill ni läsa artikeln om bilden hittar ni den här.Den kan vi använda för att få en viss visuell förståelse för problemet. Det är dock aldrig en muskels fel, flera är ju inblandade. Ni vet det där med antagonister, om en muskel blir kort måste en annan bli lång o.s.v . Muskeln på bilden visar alltså inte hela problemet men den är bra för att ge er någon form av visuell förståelse för problemet ”för lite rörelse”.

Symptomen på korta spända muskler i bakdelen kan vara tex att hästen hellre galopperar än travar, när den fattar galopp så kan den pipa och bocka, den kommer liksom inte framåt i galoppen utan stannar upp.

Så vad gör man åt det. Skritt är en fantastisk gångart. Självklart på bra underlag, inte på plan mark, det ger inte så mycket mer än att hästen låser fast sig i en snedhet. Ut i terrängen, klättra, gå på olika underlag, kliv över stockar och gå runt stenar och träd.

Låt rundan ta minst 40 minuter och gärna mer om hästen är en av dem som stått vid en hösilagebal och ätit sig fet hela vintern. Hästar bränner fett inte av fart utan av tiden de rör sig. Det sägs att först efter 40 minuter så börjar den bränna fett. Så har du en häst som är svårt att hålla i hull så rider man kortare än 40 minuter och har du en häst som är fet så rider du längre.

Ingen hästrygg mår dock bra av att belastas i skritt för länge så det är smart att ofta hoppa av och gå bredvid den, det är ju bra för beach 2020 för dig med tänker jag ;-), varva även skritten med korta travsträckor där du självklart lämnar hästens rygg så fri det bara går, upp med rumpan ur sadeln och öva din balans i fältsits tex eller rid lätt om du kan göra det på ett bra sett.

Mycket galopp är bra men inte på stenhårda grusvägar utan på mjukt och fint underlag där hästens bakben får ett bra grepp och där framfötterna inte glider på underlaget.

Lycka till med din ”eftervinternrehab” //Lindah i Växjö

Du kan får inspiration på bra lättridning i vår #logiskridningtoapapperchallenge 
Läs mer om det här

#toapapperchallenge

Please follow and like us:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *